Adventures 23. oktober 2017

Albania

Først og fremst vil jeg starte med å si tusen takk for overveldende positiv respons på min lille avsløring i forrige innlegg. Utrolig koselig å høre at så mange følger med og heier, det settes stor pris på ♥

Mens ny tur er under planlegging tenkte jeg at jeg skulle dele litt fra ferien vi kom hjem fra for noen uker siden. Årets sommerferie gikk nemlig til Albania. Jeg har fått en del spørsmål om hvordan Albania var som feriested, så tenkte jeg skulle komme med de erfaringene og tankene vi gjorde oss mens vi var der.

Life is better at the beach

Vi var altså to uker i Saranda i Albania. Det er kun Apollo som arrangerer tur dit foreløpig, og dette var Apollo sin tredje sesong. Vi hadde ganske sen sommerferie i år så vi dro dit i midten av September. Dette er da på slutten av turistsesongen i Saranda. Det var ikke noe å si på temperaturen, vi hadde vel rundt 25 grader på dagtid. Noe ustabilt vær kunne forekomme sånn at vi for eksempel våknet opp til grått og overskyet, men som oftest innen vi hadde spist frokost klarnet det opp. På to uker tror jeg vi kun hadde en dag det ikke var strand vær. Det kom også et par regnbyger mens vi var der, men de varte sjeldent lenge.

Hotellet vi bodde på het Sejko. Ikke av de største hotellene, men hyggelig og med god plassering i forhold til sentrum og strand. De fleste hotellene har sin private del av bystranden. Vårt hotell hadde en egen platting med plass til solsenger og det lå en strandbar i tilknytting til denne. Derimot var vi litt sent på sesongen så strandbaren var stengt akkurat når vi var der. Ikke det at vi led noen nød for med hotellet liggende på stranden kunne man fint hente kald drikke og provianter fra hotellrommet, for rommene var utstyrt med et minikjøleskap.

Bystranden i Saranda består av små rullestener, så badesko anbefales. Men reiser du ca. 20 min utenfor Saranda kommer du til Ksamil hvor havet er helt turkist og det er fine hvite sandstrender. Før vi dro ble vi anbefalt stranden Pulbardha, men dit fikk vi dessverre aldri surret oss. For selv om sandstrendene var helt nydelige, synes vi det var utrolig deilig å ligge på bystranda hvor alle fasiliteter var i nærheten.

En ting som skal sies er at det er veldig mye god mat å få i Saranda, og utrolig billig! Du kan fint spise en tre retters middag med drikke til ca. 250 NOK. Dette resulterte selvfølgelig i at vi levde livets glade dager og endte hver kveld i matkoma og fosterstilling på hotellrommet. Vi fikk oss noen favoritt restauranter mens vi var der, «La petit» er absolutt verdt et besøk eller tre. Selv utenfor høysesong må du bestille bord her en dag i forveien, men det er så verdt det 🙂 Utrolig hyggelig betjening og god mat. De er veldig flinke på sjømat i Albania, så E spiste en del av dette mens vi var der. Jeg derimot skulle tøffe meg til lunsj en dag og bestilt pasta med sjømat, for jeg tenkte jeg liker jo sjømat jeg, det var helt til et fat med spagetti og tentakler ble plassert fremfor meg.. Etter det holdt jeg meg til litt «tryggere» mat alternativer resten av turen.

En annen favoritt restaurant var Limani, her får du seriøst den beste pizzaen jeg noen gang har smakt!! Pizzaen med parmesan ost og serranoskinke (tror det var det i hvert fall..den engelske versjonen av menyen var ikke alltid like bra oversatt) anbefales på det sterkeste! Får vann i munnen bare jeg tenker på den nå faktisk #matvrak! Limani var også den resturanten jeg vil si som hadde de beste dessertene. Tror aldri sjokoladesufflé har smakt så godt noen gang som når du kan nyte den mens du har utsikt rett inn på fitness senteret hvor folk løper på mølla..haha! Siste stedet som absolutt er verdt et middagsbesøk er Centrali. Her spiste vi blant annet en veldig god biff. Selvfølgelig er det mange andre steder å spise, men disse tre plassene ble våre favoritter på turen.

Når det kom til drinker var det litt variabelt hva du fikk servert, men cocktail baren Jericho hadde gode drinker og mye å velge mellom, bare sett av litt tid når du skal dit for er ikke alltid at betjeningen er de raskeste til å ta bestillingen din. Akkurat det var noe vi faktisk ble fortalt av guiden vår, at det er et noe spesielt «køsystem» i Saranda.. Her kjenner nemlig alle stort sett hverandre og kjent folk går da altså foran i køen, selv om du egentlig var der først. Vi opplevde dette kun på et par steder, så ikke et utpreget stort problem vil jeg si. På ferie har man vel nok av tid uansett. Ehh..

Siden vi var mest ute etter sol og bad denne ferien var vi ikke avgårde på så mange severdigheter, det ble med en dag på sjøen i båt og en tur til Ksamil. Ellers koste vi oss som sakt maks på ei solseng nede på stranda.

For å lage en kort oppsummering av Saranda som feriested: Fint sted hvis man er ute etter sol og bad. Hyggelig lokal befolkning , masse god mat og et rimelig sted å leve (tror faktisk jeg aldri har brukt så lite penger på ferie før når man spiser ute hver dag). Jeg vil si at vi dro nok litt for sent nedover, sånn at vi gikk glipp av det yrende livet som har vært snakk om i høysesongen. Det var faktisk en del restauranter/barer ol. som var stengt når vi kom ned, noen stengte mens vi var der og resten stengte når vi dro hjem. Skulle jeg reist dit igjen ville jeg nok reist senest i starten av September.

Per i dag flyr ikke Apollo direkte til Albania, men det skal visst komme ny flyplass i Albania om noen år. For å komme deg til Saranda flyr du altså til Korfu og tar båt videre over til Saranda. Båtturen tar ca 45 min. Albania er nok et feriested som vil bli mer og mer populært med åra, så jeg vil absolutt dratt dit nå før for mye av turismen tar over. Vi hadde i hvert fall en kjempe fin og avslappende ferietur ♥

I think it´s time for another adventure..